Je kunt je bedrijf op verschillende manieren promoten. Hoe je dat aanpakt is sterk afhankelijk van de aard van het bedrijf. Een notariskantoor profileert zich op een andere manier dan een sportschool of een garagebedrijf. Je kunt voor de promotie van je bedrijf producten gebruiken die zijn voorzien van je bedrijfsnaam of je logo. Zo kun je gepersonaliseerde aanstekers bestellen, balpennen of waterflessen. Hiermee breng je je bedrijf extra onder de aandacht van de door jou beoogde doelgroep.

Giveaways en cadeaus voor gewaardeerde klanten

Er wordt bij gepersonaliseerde artikelen onderscheid gemaakt tussen relatiegeschenken en giveaways. Een giveaway is een kleinigheidje dat je doorgaans bestelt tegen een kostprijs van hooguit enkele euro’s. Ze worden vaak in een grote oplage bedrukt zoals 250 of soms zelfs wel 1.000 stuks of meer. Hierdoor wordt de prijs per stuk uiteraard lager. Voor één druksessie hoeft slechts eenmalig de apparatuur te worden ingesteld. Daarnaast zijn er duurdere artikelen die je ook kunt weggeven, maar die zijn vaak voorbehouden aan goede klanten of aan mensen die daadwerkelijk een bestelling plaatsen of een offerte aanvragen. Je kunt dan denken aan een bedrukte paraplu, mooie tas of een luxe set pennen met het logo van je bedrijf.

Een bescheiden logo

Een fout die sommigen begaan is het levensgroot laten drukken van het logo van hun bedrijf. Dan loopt de ontvanger dus rond met een paraplu waar een logo op staat dat van 10 meter afstand goed zichtbaar is. Het is een prima manier van reclame maken. Maar het is de vraag of iemand ermee wil rondlopen. Datzelfde geldt voor de mok waar levensgroot het logo van een bedrijf op staat. Daar drink je niet uit, die gebruik je hooguit als pennenbakje. Hoewel ook dan natuurlijk het logo wel in het zicht staat.

Overdrijven is not done

Bij het weggeven van cadeaus aan klanten en potentiële klanten is overdrijven iets dat je niet moet doen. Geef geen al te dure cadeaus zoals een leren laptoptas of een peperdure Parker pen. Dat kan wel, maar dan moet er een echt goede reden voor zijn. Veel bedrijven hebben een policy voor het aannemen van cadeaus. Medewerkers mogen ze alleen aannemen als ze een bepaalde waarde niet overschrijden. Je kunt de ontvanger dus behoorlijk in verlegenheid brengen met een cadeau dat moet worden geweigerd.

Andere manieren van bedrijfspromotie

Naast relatiegeschenken bedrukken kun je natuurlijk ook je bedrijf online promoten. Dat kan onder andere met nieuwsbrieven waarop website bezoekers zich kunnen abonneren. Zorg ervoor dat je alleen een nieuwsbrief verstuurt als je iets te melden hebt. Week in, week uit dezelfde nieuwsbrief verzenden zorgt ervoor dat ontvangers deze ongelezen wegklikken of dat ze hun abonnement snel weer opzeggen. Verstuur ook niet te vaak een nieuwsbrief. Eens per week is op het randje van acceptabel. Als je maar zelden een nieuwsbrief stuurt valt die des te meer op. Dan herinnert de ontvanger zich ineens weer je bedrijf.