GOOI - Het gebeurt regelmatig dat bedrijven het slachtoffer worden van online criminaliteit. Dat kan op allerlei manieren gebeuren. Soms wordt de website van een bedrijf nagebouwd. Een bezoeker die daar terechtkomt en een bestelling plaatst en betaalt krijgt uiteraard nooit iets geleverd. Vervolgens komt de klant bij jou klagen over niet geleverde orders. Waar je uiteraard niets vanaf weet. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je eigen website betrouwbaar is en ook om af en toe onderzoek te doen of te laten doen naar mogelijke fraude waarbij jouw goede naam in het geding is. Maar daarmee ben je er nog niet.

De veiligheid van je klanten waarborgen

Het is belangrijk dat je de privacy en veiligheid van de bezoekers van je website waarborgt. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat de gegevens die zij achterlaten niet in verkeerde handen komen. Zeker als het gaat om betaalgegevens of adresgegevens is het belangrijk d at die beschermd worden. Mensen kunnen anders het slachtoffer worden van identiteitsfraude. Als er toch iets misgaat is het belangrijk om zo snel mogelijk maatregelen te nemen. Je kunt een analist van Etage 0 inhuren die je bedrijf doorneemt om te onderzoeken of er mogelijk risico’s zijn dat je het slachtoffer wordt van cybercrime.

KYC en CDD

KYC (Know Your Customer) en CDD (Customer Due Diligence) is een interessant vakgebied. Als je een financiële opleiding hebt gedaan, dan kun je solliciteren op een CDD analist vacature. Je doet dan onderzoek bij bedrijven naar hun financiële veiligheid. Als er mogelijke risico’s of problemen zijn dan geef je advies om de situatie te verbeteren. Bedrijven zullen je dankbaar zijn, want hiermee wordt de kans op fraude en andere onrechtmatigheden een stuk kleiner. Veel bedrijven, vooral binnen het MKB, hebben geen eigen deskundige die dit soort zaken in de gaten houdt. Daarom wordt die deskundigheid ingehuurd om ervoor te zorgen dat het bedrijf veilig zaken kan doen online en zo min mogelijk risico’s loopt.

Wil je zelf een deskundige inhuren?

Je kunt zelf een deskundige inhuren die jouw bedrijf doorneemt. Daarbij kan ook een onderzoek gedaan worden naar de fraudegevoeligheid van een website. Een ethisch hacker gaat aan de slag om te proberen in te breken in jouw systeem. Als dat lukt dan wordt er direct een plan gepresenteerd om het lek te dichten. Door het cybercriminelen zo lastig mogelijk te maken richten ze hun aandacht vaak op een ander slachtoffer. Het werkt in principe net zoals met goede sloten op de deur van je bedrijf. Zijn ze lastig te kraken, dan probeert een inbreker het meestal liever bij een ander doelwit. Moest je vroeger alleen goed opletten dat er geen fysieke inbraak bij je bedrijf plaatsvond, vandaag de dag moet je er ook alert op zijn dat er niet online wordt ingebroken. Als je de beveiliging goed op orde hebt dan kun je met een gerust hart online zaken doen.