'T GOOI - Het project HOV in ’t Gooi heeft de Bewuste Bouwers Trofee van 2020 gewonnen. Van de 427 aangemelde bouwplaatsen door heel Nederland, scoort het project het beste op veiligheid, duurzaamheid, omgevingsbewustzijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen.


Dat oordeelde de Stichting Bewuste Bouwers, die als doel heeft de bouw op het raakvlak van bouwplaats en omgeving verder te professionaliseren.

Gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit en Bereikbaarheid): “Ik ben supertrots op het team van HOV in ’t Gooi. De jury bevestigt hiermee het belang van de goede relatie die het team heeft opgebouwd met de inwoners, ondanks de soms forse werkzaamheden. Dat is mede te danken aan de hechte samenwerking met BAM Infra, ProRail en de gemeente Hilversum.”

Bouw in de voortuin
Met de aanleg van de frequente snelle HOV-busverbinding tussen Huizen en Hilversum zorgt de provincie samen met BAM Infra, ProRail en omliggende gemeenten dat iedereen die in ’t Gooi woont of werkt, in de toekomst op tijd en filevrij kan reizen. Daarvoor worden een vrije busbaan, een natuurbrug en een spoorwegonderdoorgang voor auto- en fietsverkeer gemaakt. Met name de bouw van de onderdoorgang, op een diepte van maar liefst 15 meter, heeft veel impact omdat daar letterlijk in de voortuinen van omwonenden wordt gewerkt.

Succesformule
Volgens Stichting Bewuste Bouwers, die jaarlijks de trofee voor best presterend bouwproject uitreikt, zorgt de focus op minimale bouwhinder en het breed gedragen omgevingsbewustzijn voor deze hoge score. Met een speciale (CSM) bouwtechniek en de inzet van zoveel mogelijk elektrisch bouwmaterieel, bouwt BAM Infra bijvoorbeeld trillings- en geluidsarm. En door het natte zand uit de bouwkuip met een persleiding naar de natuurbrug te brengen om daar te gebruiken, wordt ook de hinder door bouwverkeer beperkt. “Naast deze technische mogelijkheden wordt de hinder maximaal beperkt door omwonenden tegemoet te komen en te betrekken."

Zo dachten bewoners mee over de afwerking van de bouwplaats, worden vieze ramen gewassen en monitort een aantal van hen, met zogenoemde scheurwijdtemeters, zélf of er schade aan hun woning ontstaat. Dit is vernieuwend in de bouw! Ook heerst er een hoge mate van lokale betrokkenheid, een deel van de gekapte bomen is bijvoorbeeld naar sociale leerbedrijven gegaan.

Clementine Roest (omgevingsmanager BAM): “Het meest belangrijke is onze menselijke maat. Van de verkeersregelaar die met een lach de veiligheid borgt, het betrekken van lokale ondernemers tot het regelen van de verhuizing via onze bouwplaats. Echt luisteren en weten wat er speelt op en rond de bouwplaats.”
"Wat ons betreft het verschil maakt, is de zichtbaarheid van het projectteam in de omgeving. Deze hoge waardering is daarom dik verdiend”, aldus Bewuste Bouwers.

Benieuwd naar het project? Zie www.hovintgooi.nl met onder andere digitale rondleidingen bij de bouwwerkzaamheden van de tunnel.